Imported Upstream version 0.3.5
[anytun.git] / src / signalController.h
index 575b50b..491c529 100644 (file)
@@ -6,19 +6,20 @@
  *  tunnel endpoints.  It has less protocol overhead than IPSec in Tunnel
  *  mode and allows tunneling of every ETHER TYPE protocol (e.g.
  *  ethernet, ip, arp ...). satp directly includes cryptography and
- *  message authentication based on the methodes used by SRTP.  It is
+ *  message authentication based on the methods used by SRTP.  It is
  *  intended to deliver a generic, scaleable and secure solution for
  *  tunneling and relaying of packets of any protocol.
  *
  *
- *  Copyright (C) 2007-2008 Othmar Gsenger, Erwin Nindl, 
+ *  Copyright (C) 2007-2014 Markus Grüneis, Othmar Gsenger, Erwin Nindl,
  *                          Christian Pointner <satp@wirdorange.org>
  *
  *  This file is part of Anytun.
  *
  *  Anytun is free software: you can redistribute it and/or modify
- *  it under the terms of the GNU General Public License version 3 as
- *  published by the Free Software Foundation.
+ *  it under the terms of the GNU General Public License as published by
+ *  the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or
+ *  any later version.
  *
  *  Anytun is distributed in the hope that it will be useful,
  *  but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
  *  GNU General Public License for more details.
  *
  *  You should have received a copy of the GNU General Public License
- *  along with anytun.  If not, see <http://www.gnu.org/licenses/>.
+ *  along with Anytun.  If not, see <http://www.gnu.org/licenses/>.
+ *
+ *  In addition, as a special exception, the copyright holders give
+ *  permission to link the code of portions of this program with the
+ *  OpenSSL library under certain conditions as described in each
+ *  individual source file, and distribute linked combinations
+ *  including the two.
+ *  You must obey the GNU General Public License in all respects
+ *  for all of the code used other than OpenSSL.  If you modify
+ *  file(s) with this exception, you may extend this exception to your
+ *  version of the file(s), but you are not obligated to do so.  If you
+ *  do not wish to do so, delete this exception statement from your
+ *  version.  If you delete this exception statement from all source
+ *  files in the program, then also delete it here.
  */
 
-#ifndef _SIGNAL_CONTROLLER_H_
-#define _SIGNAL_CONTROLLER_H_
+#ifndef ANYTUN_signalController_h_INCLUDED
+#define ANYTUN_signalController_h_INCLUDED
 
 #include <map>
 #include <queue>
+#include <boost/function.hpp>
 
 #include "threadUtils.hpp"
 
-#ifndef _MSC_VER
-#include <csignal>
+#ifdef WIN_SERVICE
+//#include "win32/winService.h"
+class WinService;
+typedef WinService DaemonService;
+#else
+class DaemonService;
 #endif
 
 #define SIGERROR -1
+#define SIGUNKNOWN -2
 
-class SignalHandler
-{
-public:
-  virtual ~SignalHandler() {}
-
-  virtual int handle() { return 0; }
-  virtual int handle(const std::string& msg) { return 0; }
-
-protected:
-  SignalHandler(int s) : sigNum(s) {}
-
-private:
-  int sigNum;
-  friend class SignalController;
-};
-
-class SigErrorHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigErrorHandler() : SignalHandler(SIGERROR) {}
-  int handle(const std::string& msg);
-};
-
-#ifndef _MSC_VER
-class SigIntHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigIntHandler() : SignalHandler(SIGINT) {}
-  int handle();
-};
-
-class SigQuitHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigQuitHandler() : SignalHandler(SIGQUIT) {}
-  int handle();
-};
-
-class SigHupHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigHupHandler() : SignalHandler(SIGHUP) {}
-  int handle();
-};
-
-class SigUsr1Handler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigUsr1Handler() : SignalHandler(SIGUSR1) {}
-  int handle();
-};
-
-class SigUsr2Handler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigUsr2Handler() : SignalHandler(SIGUSR2) {}
-  int handle();
-};
-
-class SigTermHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  SigTermHandler() : SignalHandler(SIGTERM) {}
-  int handle();
-};
-
-#else
-
-class CtrlCHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  CtrlCHandler() : SignalHandler(CTRL_C_EVENT) {}
-  int handle();
-};
-
-class CtrlBreakHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  CtrlBreakHandler() : SignalHandler(CTRL_BREAK_EVENT) {}
-  int handle();
-};
-
-class CtrlCloseHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  CtrlCloseHandler() : SignalHandler(CTRL_BREAK_EVENT) {}
-  int handle();
-};
-
-class CtrlLogoffHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  CtrlLogoffHandler() : SignalHandler(CTRL_BREAK_EVENT) {}
-  int handle();
-};
-
-class CtrlShutdownHandler : public SignalHandler
-{
-public:
-  CtrlShutdownHandler() : SignalHandler(CTRL_BREAK_EVENT) {}
-  int handle();
-};
-#endif
+typedef boost::function<int (int, std::string const&)> SignalHandler;
+typedef enum { CALLB_RUNNING, CALLB_STOPPING } CallbackType;
+typedef boost::function<void ()> ServiceCallback;
 
 class SignalController
 {
 public:
   static SignalController& instance();
-#ifndef _MSC_VER
-  void handle();
-#else
-  static bool handle(DWORD ctrlType);
-#endif
 
-  void init();
+  void init(DaemonService& service);
   int run();
   void inject(int sig, const std::string& msg = "");
 
 private:
-  typedef std::map<int, SignalHandler*> HandlerMap;
-
-#ifndef _MSC_VER
-  SignalController() : thread(NULL) {};
-#else
   SignalController() {};
-#endif
-  ~SignalController();
-  SignalController(const SignalController &s);
-  void operator=(const SignalController &s);
-
-  static SignalController* inst;
-  static Mutex instMutex;
-  class instanceCleaner {
-    public: ~instanceCleaner() {
-      if(SignalController::inst != NULL)
-        delete SignalController::inst;
-    }
-  };
-  friend class instanceCleaner;
+  ~SignalController() {};
+  SignalController(const SignalController& s);
+  void operator=(const SignalController& s);
 
   typedef std::pair<int, std::string> SigPair;
   std::queue<SigPair> sigQueue;
   Mutex sigQueueMutex;
   Semaphore sigQueueSem;
 
-#ifndef _MSC_VER  
-  boost::thread* thread;
-#endif
+  typedef std::map<int, SignalHandler> HandlerMap;
   HandlerMap handler;
+  typedef std::map<CallbackType, ServiceCallback> CallbackMap;
+  CallbackMap callbacks;
+
+  friend void registerSignalHandler(SignalController& ctrl, DaemonService& service);
 };
 
 extern SignalController& gSignalController;